Kültürel bakış

Günlük selam.
Derin mevzulardan bahsedeceğiz bugün.
Konumuz kültür asilimasyonu.Geçen gün annemle film izliyorduk (27 Dresses-Benimle Evlenir Misin?Romantik komedi,güzeldi).Filmde figüran diyebileceğim bir rolde oynayan kız tanıdık geldi.Kimdi bu derken buldum,bilmemne filminde esas kızın çatlak ev arkadaşı.Sonra kendime şaşırdım,nasıl hatırladım bu detayı diye.O gece konu dizilerden açıldı (Cnbc-e dizileri),kendimi dizilerdeki karakterlerim hemen hepsinin ve oyuncuların çoğunun adlarını sayarken-sayabilirken buldum!
e2yi duymuşsunuzdur.CNBC-e'nin kanalı,talkshow ve dizilerin tekrarlarını-birkaç yeni diziyi yayınlıyor.Onu izlerken programlara baktım,Martha Stewart,Rachel Ray,Ellen DeGeneres,Jon Stewart,Conan O'Brien...Amerikan showlarını yayınlıyor tamamen ve işin daha ilginci,özellikle Ellen DeGeneres'te,etrafımdakiler gülmezken ben o esprilere gülüyorum!
CNBC-e'deki dizilerin (sanırım sadece Coupling hariç)hepsi Amerikan dizisi...Ve benim için şu an New York veya Miami ya da Las Vegas komşu kapısı,eminim o şehirlerin görüntülerini,misal,Sinop görüntülerinden daha çok görmüşümdür!Kütahya'nın plakasını bilmezken ABD eyaletlerinin-şehirlerinin kısaltmalarını biliyorum...
Amerikan yapımlarının bombardımanı altındayız ve ben halimden çok memnunum!Çünkü benim izlemeye değer bulduğum Türk dizisi sayılı,3 tane...Elveda Rumeli (annemin göçmen kökeninden dolayı annem alıştırdı),Avrupa Yakası ve Kavak Yelleri (ki o da Dawson's Creek'ten esinlenerek yapılan bir dizi!)...Ağalı paşalı,efendime söyleyeyim silahlı adamlarla dolu,halka bir şey dayatmaya çalışan,yapmacık dizileri sevmiyorum!
Yok bunların hepsi Amerika'nın oyunu klişesine girmeyeceğim.Ben sadece neden ben ve benim gibi insanlar hemen hemen sadece Amerikan dizileri izliyoruz konusunu düşündüm...

Türk dizilerinde ben samimiyet hissetmiyorum.En basit örneği nedir,cinsellik yok!Yani aman o onunla yatsın,bu bununla sabahlasın,şu lezbiyen olsun gibi bir isteğim/beklentim yok tabii ama bizim dizilerimizin tamamen yoksaydığı da bir gerçek!Çok mutlu bir çift hiç mi öpüşmez?Örnek anne baba hiç mi evde yalnız kalmak istemez?Bu bana samimi gelmiyor.Bütün o aşkım hayatım cicim muhabbetine,fettan kadınlara,modern Nuri Alço'lara,kötü niyetlere rağmen eskaza bir-iki dizide öpüşme sahnesi varsa vardır.Ki onlar da zaten olay olmuştur,"bilmemkimin sevgilisi öpüşmesine ne diyooor?" başlıklı magazin programlarının haftalık,hatta aylık konusu çıkmıştır,"siz olsanız ne derdiniz?" sorulu anketler yayındadır vs.Kazara bir sevişme sahnesi olacaksa (ki olmaz olamaz) öpüşme veya fingirdeşmeyle başlar,görüntü bulanıklaşır ve başka sahneye geçer,veya o günün sabahına uyanırız hep beraber...Bu tip görüntüler genelde ya ilişkinin ciddiyetini belirtmek için kullanılır ya da dizide bir kadının hamileliğini kullanacakları için.
Diziler toplumun kültürel değerlerinde sapmalara neden olurmuş,efendim yozlaştırırmış.Evet,buna katılmamak mümkün değil fakat ben bir dizide sevişme sahnesi olsa ertesi gün ülke kızlarının topluca faaliyete girişeceğini sanmam!Kaldı ki bunun bin beteri her gün televolelerde,magazinlerde.Üstelik gerçek insanların gerçek hayatında yaptığı şeyler.Ünlü manken sevgilisini aldattı mıı,azz sonra!Seksi şarkıcı yeni sevgilisinden ayrıldıktan sonra eski sevgiliyse yakalandı,flaş flaş!Güzel manken arkadaşının ex aşkıyla mı beraber?!
Bir de insanlar bizim severek izlediğimiz Amerikan dizilerini eleştirirler...Çok fazla seks,çok fazla içki uyuşturucu varmış.Evet var.Kimin eli kimin cebinde belli değil,o onunla yatıyor bu bununla beraber.Ama bunlar bizim gerçek hayatımıza da giriyor ünlülerimizle!
Şu My Name Is Earl'ün Türk versiyonuyla ilgili konuşuyorduk geçen gün,diğer diziler çekilse nolur dedik.Örnek olarak One Tree Hill dedik...2 esas kız 1 esas oğlanımız,1 yan esas kız 1 yan esas oğlanımız var.Esas oğlanlar kardeş.2 esas kız birbirinin en yakın arkadaşı ve oğlanlardan biriyle ikisi de sırayla sevgili oluyor,üstelik daha birbirlerinin sevgilisiyken arada öpüşmeler oluyor ve bunlar lise öğrencisi!Yan esas kızımız,yan esas oğlumuzla evli ve esas kızların biri bu oğlanın eski sevgilisi,kızın yakın arkadaşı!Gördüğümüz gibi gayet girift bir ilişki ağı ki OC'yle kıyaslarsak masum kalır.
Şimdi biz bunu zaten görmüyor muyuz?Yani ünlü mankenlerimiz birbirinin eski sevgilisiyle çıkmıyor mu?Kalkıp bu diziyi eleştirmek bu gerçeği değiştirmiyor.
Veya benim de sıkça imzamda kullandığım sözün sahibi olan dizi Gossip Girl.Karakterler lise öğrencisi ama alkol gırla gidiyor.Peki bizim yerli dizilerimizde karakterlerimizin elinden viski şişesi düşüyor mu?

Yani aslında yazacak daha çok şey var aklımda ama hep aynı noktaya çıkıyor.
Genel olarak,CNBC-e ve e2'de Amerikan dizilerinin,talk showlarının yayınlanmasına ben mutluyum,severek izliyorum.Şu anda veya 3-5 senelik bir geçmişte ABDde yayınlanan dizilerin bir kısmının sıkı takipçisiyim,bir kısmını ismen ve konu olarak biliyorum,bir kısmını sadece ismen.
Bu kültür yozlaşmasıysa,evet ben yozlaşıyorum.Onu bunu vuran/vurduran adamları,toplumda bağlanılması istenen değerleri dikte ettiren diyalogları,yapay ilişkileri,örnek teşkil etsin diye yaratılan karakterleri sevmiyorum!Ben iyi ama hata yapan,yanlış örnek olan,içen,doğal görünen dizileri tercih ediyorum!Amerikan esprilerine gülüyorum,hele The Big Bang Theory (salı CNBC-e'de) izlerken kahkahalarla gülüyorum.OTH izlerken ağlıyorum,Las Vegas izlerken heyecanlanıyorum,Dexter izlerken katil oluyorum Heroes izlerken kahraman,Buffy izlerken vampirlerle buluşuyorum Without A Trace izlerken ipucu topluyorum,Ghost Whisperer'la ruhları anlıyorum,My Name is Earl'le karma felsefesini görüyorum.Ben halimden mutluyum!

0 kişi demiş ki:

Sonraki Kayıt Önceki Kayıt Ana Sayfa